Journalistik | PR | Foto | Video

Ny hjemmeside

Trænger jeres hjemmeside til lidt kunstigt åndedræt - eller skal I have en helt ny?

Man siger, at det første indtryk er det vigtigste. Skolens/opholdsstedets hjemmeside er ofte det første, kommende forældre møder – men hvornår har du sidst været inde på den selv? Er den opdateret? Står den knivskarpt med flotte billeder og præcise budskaber? Er det let at finde de vigtigste informationer? Hvis svaret er nej, så er det måske tid til et serviceeftersyn eller en helt ny hjemmeside?

Jeg har stor erfaring med at lave hjemmesider til skoler og opholdssteder. Jeg tilbyder både små og store løsninger – fra den helt simple WordPress-løsning til mere komplicerede sider, som vi specialdesigner efter jeres behov. Jeg giver også gerne jeres eksisterende hjemmeside en journalistisk opstramning med en gang sprogvask, nye billeder og enkelte nye tekster. Det er helt op til jer. Og du er meget velkommen til at kontakte mig for at drøfte behovet og mulighederne.

Professionelle hjemmesider:

Konkrete ydelser:

Hjemmesiden er ikke et opslagsværk

Jeg møder mange hjemmesider, som er 'sandet til' - måske fordi det er den nederste opgave på to-do-listen? Billederne er gamle (ofte med børn og unge, der ikke længere går hos jer) og teksterne ligner mere opslagsværker end markedsføring. Der er 'døde' links. Teknik, der halter. Personalebilleder, der mangler. Det hele trænger til en kærlig hånd. Det er forståeligt, for markedsføring er nu engang ikke en af de pædagogiske kerneopgaver på en skole eller et opholdssted. Men er det klogt?

Jeg mener, at skolens/opholdsstedets hjemmeside er for vigtig til bare at fungere som et opslagsværk med praktiske informationer til nuværende forældre. Den er ankeret i jeres markedsføring til potentielle forældre og elever, og hjemmesiden er ofte deres første møde med institutionen. Derfor skal den fremstå indbydende, professionel, opdateret og let tilgængelig. Så man får lyst til at vide mere.

Har I brug for en ekstern webredaktør?

Jeg har stor erfaring som webredaktør for flere friskoler, privatskoler, opholdssteder og efterskoler. Jeg hjælper også gerne med at holde jeres hjemmeside opdateret, så den altid står skarpt i ord og billeder.

Det kræver blot, at jeg i starten besøger jer 2-3 gange, så jeg lærer jeres værdier og dagligdag at kende. Her vil det være en fordel, hvis jeg samtidig tager en masse billeder fra dagligdagen, så vi opbygger et billedarkiv til brug i jeres markedsføring.

Ofte stillede spørgsmål

Det er ikke raketvidenskab at lave en hjemmeside – det kan alle gøre. Men det kræver grundigt (for)arbejde at lave en god hjemmeside, som giver et troværdigt, levende indblik i jeres hverdag og værdier. Og som er let at vedligeholde og opdatere.

Det kræver, at vi er skarpe på alt fra de vigtigste nøglebudskaber til indhold og struktur i de forskellige menupunkter. Vi skal skære ind til benet – alt overflødigt skal væk, og det hele skal fremstå indbydende og let tilgængeligt. Vi skal have styr på den sproglige stil. Vi skal definere farver og design. Teknikken skal fungere optimalt. Og endelig skal vi producere nye tekster, billeder og måske video. Det hele skal spille sammen, så hjemmesiden afspejler skolens eller opholdsstedets identitet. Og vigtigst af alt – alt indhold skal være modtagerrettet og formidlet i øjenhøjde med målgruppen.

Prisen afhænger først og fremmest af tidsforbruget. Når jeg producerer hjemmesider, er jeg selv projektleder og laver både tekst, foto og video. Og så har jeg en dygtig leverandør, der leverer design og teknik. Vi er altså ganske få personer inde over processen, hvilket minimerer tidsforbruget til intern kommunikation i produktionsprocessen. Det er med til at holde prisen nede.

Den anden del handler om opgavens omfang – og om, hvor skarpe I selv er på opgaven fra start. Jo hurtigere, vi finder svar på centrale spørgsmål, jo hurtigere kan vi lave en god hjemmeside.

Her er nogle af de spørgsmål, jeg har brug for svar på, inden jeg kan give et overslag på, hvad en ny hjemmeside vil koste:

  • Hvorfor har I brug for en ny hjemmeside?
  • Hvad er skolens/opholdsstedets profil, hvem er målgruppen, og hvad vil I gerne fortælle? (Hvad er de vigtigste budskaber?)
  • Hvilket og hvor meget indhold skal der være på siden – hvad har I allerede, og hvad skal vi producere?
  • Hvilke tekniske og designmæssige behov og ønsker har I?

Kontakt mig, hvis I har brug for en ny hjemmeside – eller et serviceeftersyn af jeres eksisterende hjemmeside. Jeg kigger gerne forbi til en uforpligtende samtale om mulighederne for et samarbejde.

Prisen afhænger af timeforbruget. Vi kan lave en fast aftale med fx 4-8 timers arbejde om måneden eller en mere løs aftale, hvor I kontakter mig efter behov. Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget I vil investere i skolens/opholdsstedets markedsføring – og hvordan I får mest kvalitet for pengene?

På mange skoler og opholdssteder har en af lærerne eller pædagogerne ansvaret for at opdatere hjemmesiden. Ofte er det en opgave, som kommer oven i rigtig mange pædagogiske opgaver – og som tit bliver skubbet ned i bunden af to-do-listen, fordi noget andet haster mere.

Med mig som ekstern webmaster får du hurtig og effektiv hjælp, når du har brug for det. Til priser hvor alle kan være med. Jeg har stor erfaring på området og sørger for, at jeres hjemmeside altid står skarpt.