Journalistik | PR | Foto | Video

Ny hjemmeside

Trænger skolens hjemmeside til lidt kunstigt åndedræt - eller skal I have en helt ny?

Man siger, at det første indtryk er det vigtigste. Skolens hjemmeside er ofte det første, kommende forældre møder – men hvornår har du sidst været inde på den selv? Er den opdateret? Står den knivskarpt med flotte billeder og præcise budskaber? Er det let at finde de vigtigste informationer? Hvis svaret er nej, så er det måske tid til et serviceeftersyn eller en helt ny hjemmeside?

Jeg har stor erfaring med at lave hjemmesider til skoler. Jeg tilbyder både små og store løsninger – fra den helt simple WordPress-løsning til mere komplicerede sider, som vi specialdesigner efter jeres behov. Jeg giver også gerne skolens hjemmeside en journalistisk opstramning med en gang sprogvask, nye billeder og enkelte nye tekster. Det er helt op til jer. Og du er meget velkommen til at kontakte mig for at drøfte behovet og mulighederne.

Professionelle hjemmesider:

Konkrete ydelser:

Hjemmesiden er ikke et opslagsværk

Jeg møder mange skole-hjemmesider, som er 'sandet til' - måske fordi det er den nederste opgave på to-do listen? Billederne er gamle (ofte med elever, der ikke længere går på skolen) og teksterne ligner mere opslagsværker end markedsføring. Der er 'døde' links. Teknik, der halter. Personalebilleder, der mangler. Det hele trænger til en kærlig hånd. Det er forståeligt, for markedsføring er nu engang ikke en af de pædagogiske kerneopgaver på en skole. Men er det klogt?

Jeg mener, at skolens hjemmeside er for vigtig til bare at fungere som et opslagsværk med praktiske informationer til nuværende forældre. Den er ankeret i skolens markedsføring til potentielle forældre og elever - jeres kommende kunder og vigtigste samarbejdspartnere i årene fremover. Hjemmesiden er ofte deres første møde med skolen. Derfor skal den fremstå indbydende, professionel, opdateret og let tilgængelig. Så man får lyst til at vide mere.

Har I brug for en ekstern webredaktør?

Jeg har stor erfaring som webredaktør for flere friskoler, privatskoler og efterskoler. Jeg hjælper også gerne med at holde jeres hjemmeside opdateret, så den altid står skarpt i ord og billeder.

Det kræver blot, at jeg i starten besøger skolen 2-3 gange, så jeg lærer jeres værdier og dagligdag at kende. Her vil det være en fordel, hvis jeg samtidig tager en masse billeder fra undervisningen, så vi opbygger et billedarkiv til brug i skolens markedsføring.

Ofte stillede spørgsmål

Det er ikke raketvidenskab at lave en hjemmeside – det kan alle gøre. Men det kræver grundigt (for)arbejde at lave en god hjemmeside, som giver et troværdigt, levende indblik i skolens hverdag og værdier. Og som er let at vedligeholde og opdatere.

Det kræver, at vi er skarpe på alt fra de vigtigste nøglebudskaber til indhold og struktur i de forskellige menupunkter. Vi skal skære ind til benet – alt overflødigt skal væk, og det hele skal fremstå indbydende og let tilgængeligt. Vi skal have styr på den sproglige stil. Vi skal definere farver og design. Teknikken skal fungere optimalt. Og endelig skal vi producere nye tekster, billeder og måske video. Det hele skal spille sammen, så hjemmesiden afspejler skolens identitet. Og vigtigst af alt – alt indhold skal være modtagerrettet og formidlet i øjenhøjde med målgruppen.

Prisen afhænger først og fremmest af tidsforbruget. Når jeg producerer hjemmesider, er jeg selv projektleder og laver både tekst, foto og video. Og så har jeg en dygtig leverandør, der leverer design og teknik. Vi er altså ganske få personer inde over processen, hvilket minimerer tidsforbruget til intern kommunikation i produktionsprocessen. Det er med til at holde prisen nede.

Den anden del handler om opgavens omfang – og om, hvor skarpe I selv er på opgaven fra start. Jo hurtigere, vi finder svar på centrale spørgsmål, jo hurtigere kan vi lave en god hjemmeside.

Her er nogle af de spørgsmål, jeg har brug for svar på, inden jeg kan give et overslag på, hvad en ny hjemmeside vil koste:

  • Hvorfor har I brug for en ny hjemmeside?
  • Hvad er skolens profil, hvem er målgruppen, og hvad vil I gerne fortælle? (Hvad er de vigtigste budskaber?)
  • Hvilket og hvor meget indhold skal der være på siden – hvad har I allerede, og hvad skal vi producere?
  • Hvilke tekniske og designmæssige behov og ønsker har I?

Kontakt mig, hvis I har brug for en ny hjemmeside – eller et serviceeftersyn af jeres eksisterende hjemmeside. Jeg kigger gerne ud på skolen til en uforpligtende samtale om mulighederne for et samarbejde.

Prisen afhænger af timeforbruget. Vi kan lave en fast aftale med fx 4-8 timers arbejde om måneden eller en mere løs aftale, hvor I kontakter mig efter behov. Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget I vil investere i skolens markedsføring – og hvordan skolen får mest kvalitet for pengene?

På mange skoler har en af lærerne ansvaret for at opdatere hjemmesiden. Ofte er det en opgave, som kommer oven i rigtig mange pædagogiske opgaver – og som tit bliver skubbet ned i bunden af to-do-listen, fordi noget andet haster mere.

Med mig som ekstern webmaster får du hurtig og effektiv hjælp, når du har brug for det. Til priser hvor alle kan være med. Jeg har stor erfaring på området og sørger for, at skolens hjemmeside altid står skarpt.